Trondheim – Februar 2017

Til å være halvt trønder og født i Trondheim så har jeg ikke sett mye av denne fantastiske byen. Jeg bodde flere år i Nord-Trøndelag og har jo reist opp dit nesten vært år etter vi flyttet da jeg var liten, men likevel.. Det kan ha noe med at familien min ikke ser noe spennende ved byen, eller at søstrene mine og jeg var for unge og utålmodige da.

Siste helgen i Februar fikk jeg endelig sett litt mer av bartebyen. Lørdag dro jeg og søskenbarnet mitt for å se Evig Søndag som for tiden spilles på Trøndelag Teater. Jeg er jo stor fan av Linnéa Myhre og er utrolig glad for at jeg fikk sjansen til å se hva slags teaterstykke de har laget ut av romanen hennes. Det var en vakker forestilling med utrolig kule effekter. Det var en intim visning med dyktige skuespillere. Om du har sjansen anbefaler jeg virkelig å kjøpe billetter.

På søndagen hadde jeg et sent fly hjem til Oslo for å få tid til å vandre rundt i byen. Min første prioritet var å besøke Nidarosdomen.

cofsdrcofcof

Den er så mektig! Tenk så mye den katedralen har opplevd? Alle de ulike monarkene, krigene og ikke minst de ulike troene som Norge har hatt. Det er dessverre ikke lov å ta bilder inne i Nidarosdomen og mye var stengt for besøkende, men om man betaler for guidet tur så vil man nok få tilgang til mer.  Jeg betalte 90 kr for inngang, men du kan komme inn gratis under gudstjeneste. Her finner du mer informasjon om åpningstider og priser.

Etter besøket i Nidarosdomen tok jeg en spasertur til Bakklandet. Jeg har sett så mange bilder på instagram fra denne bydelen og det virker som at dette er Trondheims svar på løkka. Flere gamle og søte hus i ulike farger. Jeg satte meg ned på et sted som heter Antikvariatet. Der kjøpte jeg meg en øl og satte meg ned for å skrive litt. Jeg spottet også at de hadde en vegansk suppe på menyen, så da ble det også litt mat på meg. De han mange gamle bøker inne i lokalet som jeg kunne ønske jeg tittet litt nærmere på, ellers hadde de et lite bibliotek utenfor.

cofcofcof

Antikvariatet har én bar/café ved inngangen, men om du går litt lenger inn i bygget så vil du finne flere sitteplasser, enda en bar, livemusikk og utsikt mot elva. Toalettene deres må jeg også få lov til å nevne. Se blomstertapet!!!

mdemde

Hadde jeg bodd i Trondheim så ville dette ha vært stamstedet mitt.

En kompis fra videregående som studerer i byen kom innom og hilste på. Det var veldig hyggelig og samtidig rart å snakke med noen man ikke har hatt så mye kontakt med de siste årene. Etter en ekstra øl og småprat måtte jeg bevege meg mot sentralstasjonen for å rekke flyet mitt. Jeg gikk langs elven og tok noen flere bilder.

cofcofimg_20170226_165739.jpg

Vet du om noen skjulte skatter i Trondheim?

 

Legg igjen en kommentar

