Kan jeg bli med deg hjem?

litteratur

cof

Kan jeg bli med deg hjem er en novellesamling skrevet av Marie Aubert. Denne debuten er utgitt av Forlaget Oktober i 2016, så den er fremdeles ganske fersk.

Det er samlet 9 noveller om ulike mennesker og opplevelser. Et gjennomgående tema er skam og brudd i relasjoner.

“En sekstenåring lurer seg inn i et hus som ikke er hennes. En ung kvinne får blåmerker og vet ikke om hun liker det. En mann drar til Sør-Amerika med sin kone for å adoptere en gutt, men trekkes i stedet mot en litt for stor jente.”

cof

«Vi hadde vært ute og drukket øl. Det var jeg som hadde invitert. Jeg ble fullere enn ham, og selv om han sa han ikke ville ha kjæreste, holdt jeg ham fast utenfor Teddy’s og klinte med ham til han ga opp og tok meg med hjem.»

I den første teksten Bare gjør det treffer vi en ung kvinne som tøffer seg for han hun liker. “Vi kan jo være pulevenner.”, sier hun. Jeg føler mange i 20-årsalderen kan kjenne seg igjen i den teksten. I den alderen sitter man med masse håp, drømmer og en stor fremtid, men man klarer kanskje ikke alltid å se sin egen verdi. Andre tekster som jeg likte veldig godt var Utrolig kul dame, Hvis det skulle skje noe og Unnskyld, unnskyld, unnskyld.

Alt i alt synes jeg dette var en veldig god bok, som man lett kan kjenne seg igjen i. Jeg lånte boken på biblioteket, men kunne godt tenkte meg å kjøpe den også ettersom jeg likte mange av tekstene.

One thought on “Kan jeg bli med deg hjem?

Legg igjen en kommentar

