A tiny book haul

Bøker er nok det siste jeg burde bruke penger på akkurat nå, men… Til mitt forsvar så kjøpte jeg disse på Fretex for en billig penge. Så da må det vel være greit.

Olaug Nilssen: Få meg på, for faen

cof

Alma får si seksuelle oppvakning når Artur er borti henne med pikken, og er i dei følgjande vekene nærmast svimeslått av uforløyst begjær. Maria vil at nokon skal sjå korleis ho lir i jobben som vaskehjelp, og planlegg å skrive eit føredrag i sosiologi som skal bli så godt og viktig at media plukkar det opp og gjer henne til kjendis. Kona til Sebjørn får si feministiske oppvakning då det ein dag går opp for henne at verken dei åtte ungane hennar eller Sebjørn verdset husarbeidet ho gjer og omsorga ho yter. Ho drøymer om fast jobb, og reiser til Oslo for å demonstrere mot nedlegging av Skoddeheimen nepeforedling AS.

Boken ble utgitt i 2005 av det Norske Samlaget. Boka ble filmatisert i 2011 og fikk Amandaprisen 2012 for «Beste Norske Kinofilm». Jeg har verken lest boka eller sett filmen, men jeg gleder meg til å oppleve tenårene igjen med Alma.

Erlend Loe: Tatt av Kvinnen og Doppler

cof

Denne våren oppdaget jeg Erlend Loe. Jeg har hørt på Doppler på lydbok, men ønsket å ha den i bokhylla også. Jeg tror Doppler nytes best om man ikke vet så mye om historien fra før. Du finner den på Storytel, og det er forfatteren som forteller. Amazing!

Tatt av Kvinnen er debutromanen til Loe og har både blitt satt opp som teaterstykke og film. Jeg er ikke kjent med historien, men gleder meg masse til å lese.

En ung kvinne dukker opp fra ingensteds og begynner å forsyne seg av livet til jeg-personen: «Samme kveld kom hun flyttende. Med tolv middels store pappesker og en kremgul kommode.»

– Tatt av Kvinnen.

cof

Har du lest noen av disse?

SaveSave

2 thoughts on “A tiny book haul

  1. Tre flotte bøker! ‘Tatt av kvinnen’ leste jeg en gang for veldig lenge siden, tror jeg snart må lese den igjen. De to andre leste jeg ganske nylig og likte begge godt 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

